Jeśli szukasz informacji o Funduszach Europejskich na lata 2007-2013, przejdź do poprzedniej wersji serwisu. Zamknij x

Jesteś tutaj

Komunikacja priorytetem dla gmin i samorządu województwa

Kategoria: Wydarzenia
22.12.2016
Komunikacja priorytetem dla gmin i samorządu województwa

Trasy samochodowe i ścieżki rowerowe – to jedne z priorytetów komunikacyjnych dla gmin i władz samorządu województwa w perspektywie 2014-2020. Modernizacja dróg jeszcze bardziej poprawi skomunikowanie w regionie, a nowe ciągi rowerowe mają stać się produktem turystycznym Pomorza Zachodniego. W środę, 21 grudnia br., marszałek województwa Olgierd Geblewicz podpisał porozumienia drogowe i rowerowe z zachodniopomorskimi samorządami.

Fundusze na drogi

Porozumienia drogowe podpiszą należące do Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego gminy: Dobra Szczecińska i Stepnica. Jeszcze przed świętami ich budżety wzbogacą się o ponad 3 mln zł. Dzięki środkom RPO WZ 2014-2020 pokryją one koszty inwestycji drogowych. Inwestycja w Gminie Dobra zakończyła się październiku br., a prace w Gminie Stepnica potrwają do listopada 2017 roku. Oba przedsięwzięcia dotyczą ciągów drogowych zlokalizowanych w granicach dróg krajowych i wojewódzkich.

- W poprzedniej perspektywie unijnej na zmiany wojewódzkiej infrastruktury transportowej przeznaczyliśmy prawie 900 mln zł. Kwota ta pozwoliła zmodernizować ponad 40% dróg zarządzanych przez samorząd województwa. Proces ten kontynuujemy w obecnej perspektywie, bowiem w konsekwencji prowadzi on do rozwoju lokalnych społeczności i w praktyce służy mieszkańcom regionu. Parafowaniem umów przyśpieszamy także realizację założeń RPO WZ 2014-2020 w zakresie kontraktacji i wydatkowania funduszy - przekonywał marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

W Gminie Dobra, do której trafi ponad 1,3 mln zł, zmodernizowano ulicę Spółdzielców w Mierzynie. Ten ponad 800-metrowy odcinek jezdni łączy się drogą krajową nr 10, Stanowi także dojazd do firm i zakładów pracy. Droga ma nowy asfalt, chodniki, oświetlenie, przyłącza energetyczne i kanalizacyjno-deszczowe. Koszt całkowity to 2,6 mln zł.

- Koniec realizacji tej inwestycji oznaczał duże zmiany dla mieszkańców, a  przede wszystkim przedsiębiorców, którzy swe interesy ulokowali w Mierzynie. Ulica ta prowadzi do siedzib wielu firm, dlatego zależało nam bardzo na jej modernizacji - tłumaczyła wójt Dobrej Szczecińskiej Teresa Dera.

W Stepnicy z kolei przebudowie ulegnie ul. Portowa oraz ul. Kościuszki. Na odcinku ponad pół kilometra wymieniona zostanie nawierzchnia, a także powstanie sieć energetyczna i deszczowa. Druga z ulic, stanowiąca alternatywny dojazd do Portu Morskiego, łączy się z droga wojewódzka nr 111. Koszt inwestycji szacuje się na 3,8 mln zł. Fundusze RPO WZ 2014-2020 wesprą projekt w prawie 50%, czyli kwotą około 1,9 mln zł.

Projekty wpisują się z działania 5 Osi Priorytetowej „Zrównoważony transport” i wskazane zostały w strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. W ramach tego mechanizmu miasta wraz z powiązanymi z nimi obszarami funkcjonalnymi ustalają, we współpracy z władzami województwa, wspólne cele rozwojowe i listę zintegrowanych przedsięwzięć, W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020 instrument ZIT skierowany został do głównych ośrodków wzrostu w województwie zachodniopomorskim, tj. Szczecina i Koszalina oraz obszarów funkcjonalnie z tymi miastami powiązanych.

Strategia ZIT SOM wdrażana jest na terenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego i na jej realizację przeznaczono 109,1 mln euro.  Obszar oddziaływania Strategii ZIT KKBOF obejmuje Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzki Obszar Funkcjonalny. Dysponuje 40 mln EUR,

- To pierwsze umowy w ramach ZIT. Ważne, bo związane z sferą komunikacji transportowej. Liczę, że to nie są ostatnie porozumienia, które podpiszemy w tym roku, choć znaczna ich część parafowana będzie w 2017 roku - wyjaśniał dyrektor biura stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego Roman Walaszkowski.

Fundusze na trasy rowerowe

Podpisanie porozumień w sprawie realizacji tras rowerowych na wałach przeciwpowodziowych z gminami Szczecin, Wolin i Stepnica rozpoczyna realizację I etapu trasy rowerowej po wschodniej stronie Zalewu Szczecińskiego. Trasy niezwykle atrakcyjnej przyrodniczo pozwalającej na bezpośrednią obserwację z wału przeciwpowodziowego Koników Polskich oraz krów rasy Scottish Highland. Występują one m.in. na terenie Parku Natury Zalewu Szczecińskiego.

- Plan budowy szlaków rowerowych to przedsięwzięcie bardzo ambitne i kompletne. To nasz autorski pomysł i pionierski projekt, który wkracza w kolejny etap. Przystępujemy bowiem do procedur przetargowych, a po ich zakończeniu w fazę inwestycyjną, czyli taką, na którą czekają miłośnicy rowerów. Na naszej zachodniopomorskiej inicjatywie wzorowały się kolejne polskie regiony - zaznaczył marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

Już teraz na coroczny rajd trasą rowerową Wokół Zalewu Szczecińskiego zjeżdżają się setki rowerzystów z całej Polski mimo, że trasa biegnie po mniej atrakcyjnym terenie istniejącymi drogami.

To jedna z czterech głównych tras rowerowych przyjętej przez Pomorze Zachodnie koncepcji. Droga połączy przepiękne miejsca wokół Jeziora Dąbie i Zalewu Szczecińskiego. Pierwsze kilometry powstaną już w 2017 roku. Budowa trasy ma także pozytywnie wpłynąć na rozwój lokalnego rynku pracy - wyliczała pełnomocnik marszałka ds. komunikacji rowerowej Wanda Nowotarska.

Trasa zapewni rowerzystom możliwość dojechania w ciągu 1-2 dni nad morze. Ponadto Zachodniopomorski Szlak Żeglarski daje możliwość łączenia turystyki wodnej z rowerową. Tego typu trasy przyciągają turystów rowerowych ale też zachęcają osoby, które wcześniej nie podejmowały takiej aktywności. Poruszający się wolno rowerzysta widzi więcej, docenia nawet drobne atrakcje i więcej korzysta z lokalnych produktów i usług.

- Ponad dziewięćdziesiąt pięć procent powierzchni gminy to tereny objęte programem Natura 2000. Powstanie spójnej trasy rowerowej idealnie wpisuje się w tę sytuację. Pragniemy pokazać nasze urokliwe zakątki, tym bardziej, że w ciągu ostatnich dwóch lat ruch turystyczny w Stepnicy wzrósł z kilkunastokrotnie - akcentował burmistrz Stepnicy Andrzej Wyganowski.

Porozumienie obejmuje kwestie finansowania inwestycji i późniejszego utrzymania trasy przez gminy. Łączna wartość inwestycji (wraz z odcinkiem w gminie Goleniów) to 15,2 mln zł, dzięki czemu powstanie 40 km  trasy rowerowej. Województwo bierze na siebie ciężar inwestycyjny. Na Gminach spoczywają zaś rozwój poprzez tworzenie i promowanie atrakcji turystycznych oraz tworzenie miejsc odpoczynku. Inwestycja jest częścią Trasy Zielonego Pogranicza i ma olbrzymi potencjał rozwojowy ponieważ łączy ze sobą Szczecin z wybrzeżem. Lokalni przedsiębiorcy zapewnią na trasie potrzebne noclegi i gastronomię. Nadrzędnym celem przedsięwzięcia jest rozwój lokalnego rynku pracy.

- Połączenie w jedną, wspólna sieć tej trasy ma dla Wolina ogromne znacznie. To znaczenie historyczne, gdyż to właśnie w Wolinie ulokowano pierwsze biskupstwo, przez Wolin przebiega droga św. Jakuba, a także mamy cały wachlarz atutów przyrodniczych - argumentował burmistrz Wolina Eugeniusz Jasiewicz.

Inwestycja jest ujęta w dwóch projektach. 20.12.2016 r. uzyskały one dofinansowanie. ZZMiUW w tym tygodniu ogłosi przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie trasy. Planuje się, że projekt budowlany oraz 15 km trasy powstanie już w roku 2017 (8 km w projekcie „Dąbie” i 7 km w „Skoszewo”). Cała trasa zostanie wykonana i oddana do użytku na koniec 2018 r.